سیستم ADAS چیست
یکی از نوآوری های که در جدید ترین خودرو ها و دوربین های خودرو استفاده میکنند ، سیستم ADAS یا (Advanced Driver-asistant Systems)است.
سامانهای با قابلیت حفظ خودرو از انحراف و تشخیص علائم رانندگی
اغلب تصادفات جاده به دلیل اشتباهات انسانی رخ می دهد. در نتیجه سیستم های پیشرفته همیار راننده با هدف خودکار شدن و تقویت سیستم های ایمنی خودرو توسعه یافتند. امروزه ثابت شده است که سیستم های خودکاری که با ADAS به خودروها راه یافته اند توانسته اند که کشته های سوانح جاده ای را با جبران اشتباهات انسانی کاهش دهد. ویژگی های امنیتی این سیستم به این منظور طراحی شده اند که با ارائه فناوری های که خطرات احتمالی را به راننده هشدار می دهد یا در اختیار گرفتن کنترل خودرو دز زمان لازم از وقوع تصادفات جلوگیری کنند. ویژگی های انطباقی هم می تواند سیتسم هایی مانند خودکار شدن سیستم روشنایی خودرو، کروز کنترل، ترمز خودکار، هشدارهای ترافیکی و ناوبری، اتصال به تلفن های هوشمند، آگاه سازی راننده درباره خودروهای دیگر یا خطرات احتمالی، سیستم هشدار تغییر خط جاده و نمایش نقاط کور راننده را شامل شود.
سفانه اغلب حوادث رانندگی در جاده ها به دلیل اشتباهات انسانی رخ مید هد که منجر به نتایج غیرقابل جبران می شود .در نتیجه سیستم های دستیار راننده توانسته اند تا حد بسیار زیادی این نوع حوادث را کاهش دهند .
سیستم ADAS تبدیل شده است به یکی از سریع ترین بخش های در حال رشد در شرکت رنو.استفاده روزافزون از سیستم های ایمنی ISO 26262 ، توسعه فناوری های خاص استاندارد مانند IEEE 2020 برای کیفیت حسگر تصویر و همچنین استفاده ازپروتکل های ارتباطی همانند API اطلاعات استفاده می کند.
نسل بعدی ADAS با استفاده از اتصال شبکه بی سیم و اطلاعات خودرو به خودرو (V2V) و خودرو به زیرساخت (V2X) اطلاعات بهینه تری را ارئه خواهد
سیستمهای کمک راننده پیشرفته (Advanced Driver Assistance System) توسط کامپیوترهای کوچکی در داخل خودروها نصب میشوند، که با تحلیل پارامترهای موثر خودرو و جاده، برای راهنمایی به موقع رانندگان با اعلام سیستمهای هشدار و یا فعال سازی سیستمهای خودکار (بدون دخالت راننده) جهت جلوگیری از تصادف، عمل میکنند.
این سیستمها شامل سیستمهای جلوگیری از برخورد، هشدار انحراف از مسیر، نگهدارنده بین خطوط، خوابآلودگی راننده، علائم رانندگی، آشکارسازی نقاط کور، کروز تطبیقی و تنظیم هوشمند سرعت میشود.
به منظور اجرای هر یک از این الگوریتمها، سنسورهای مختلفی از جمله رادار، لیدار، اولتراسوند و دوربین مورد نیاز است که هر کدام با توجه به انواع و کاربریهای مختلفی که دارند، مورد استفاده قرار میگیرند.
سیستم هشدار جلوگیری از برخورد یکی از بخشهای این سامانه است. هرساله در اکثر کشورهای جهان سهم زیادی از میزان تصادفات بر اثر برخورد از پشت اتفاق میافتد. تحقیقات نشان میدهد اگر راننده در حدود چند دهم ثانیه زودتر متوجه برخورد شود، میتواند تا حد زیادی از آثار زیانبار تصادف در امان بماند. در صورتی که نسبت فاصله نسبی به سرعت نسبی با خودرو یا مانع روبرو از حد آستانهای کمتر شود، به راننده هشدار صوتی و تصویری داده میشود تا اقدامات لازم را برای جلوگیری از برخورد انجام دهد.
این اقدام میتواند شامل سبقتگیری و یا ترمزگیری باشد.
در این سیستم معمولا از سنسور رادار استفاده شده و طبق یکسری الگوریتم و معیارهای خاصی تعیین میشود که چه زمانی به راننده هشدار داده شود و در صورت عدم توجه به موقع، سیستم ترمز اضطراری فعال میشود.
یکی دیگر از وظایف اولیه راننده، نگهداشتن خودرو در بین خطوط است. این وظیفه در سفرهای طولانی و بین شهری به یک کار خسته کننده تبدیل میشود که خستگی و یا عدم توجه راننده ممکن است باعث انحراف غیر ارادی از خطوط شود. به گونهای که سالانه تعداد زیادی از تصادفات رانندگان مربوط به تغییر مسیر و انحراف از آن است که دلیل اصلی آن عدم توجه راننده است.
سیستم هشدار انحراف از مسیر این سامانه، یک سیستم هشدار است که هنگامی که راننده به صورت غیر عمد از مسیر خارج میشود، راننده را آگاه میکند.
سیستم هشدار انحراف از خطوط در وهله اول باید بتواند خطوط جاده را تشخیص دهد و در گام بعدی باید موقعیت خودرو را نسبت به خطوط جاده بسنجد. در صورت نزدیک شدن خودرو به خط، سیستم هشدار عمل میکند.
سیستم تشخیص علائم ترافیکی این سامانه به راننده برای شناسایی و تشخیص علائم رانندگی در محیط اطراف و در مسیر رانندگی کمک میکند.
این سامانه از یک دوربین که در جلوی خودرو نصب میشود، تشکیل شده است که جاده را برای پیدا کردن علائم، ردیابی میکند. این دوربین با یک نرمافزار تشخیص علائم در ارتباط است و کار شناسایی را انجام میدهد.
- xenonstore
- آذر 21, 1399
- 1436 بازدید