دسته بندی ها :
دوربین دنده عقب خودرو چیست ؟

بسیاری از افراد از رانندگی لذت می‌برند، اما کمتر کسی را پیدا می‌کنید که میانه خوشی با پارک کردن داشته باشد. مانور دادن خودرو در داخل و خارج محدوده پارک نه تنها آزاردهنده است، بلکه برای عابران پیاده‌ای و سایر وسایل نقلیه‌ای نیز که از آن محل گذر می‌کنند خطرناک است.

اما امروزه سیستم‌های جدیدی وجود دارند که پارک کردن را تا حدودی آسان می‌کنند. دوربین‌های دنده‌عقب ازجمله این فناوری‌ها هستند که این روزها در هر خودرویی یافت می‌شوند و اگر خودروی شما از این قابلیت بی‌بهره است می‌توانید به‌صورت آزاد آن را روی وسیله نقلیه نصب کنید. اگر می‌خواهید به‌تازگی یک سیستم دوربین دنده‌عقب برای خودروی خود خریداری کنید، این مطلب را از دست ندهید.

به دنبال چه چیزی باشیم؟

سیستم‌های پارک خودرو به دودسته تقسیم می‌شوند: دوربین‌هایی که به راننده کمک می‌کنند در موقع عقب رفتن فضای پشت را مشاهده کند و دوم سیستم‌هایی که در موقع خطر یا مشکل در موقع پارک، به راننده اخطار می‌دهند. اما استفاده از دوربین به‌نوعی رایج‌ترین سیستم پارک خودرو در جهان است. این دوربین‌ها معمولا روی صندوق‌عقب و یا در نزدیکی محل قرارگیری پلاک خودرو نصب می‌شوند و تصاویر و اطلاعات را به نمایشگری در داخل خودرو ارسال می‌کنند.

البته تمامی دوربین‌های دنده‌عقب قابلیت‌های یکسانی ندارند و برخی از آن‌ها به ویژگی به نام «خطوط داینامیک» مجهز هستند که جهت حرکت را نشان می‌دهد. برخی خودروسازان نیز از دوربین‌هایی موسوم به ۳۶۰ درجه در محصولات خود استفاده می‌کنند که یک دید وسیع را برای راننده به دست می‌دهد. سیستم «پارکینگ موازی» نیز یکی دیگر از سیستم‌هایی است که در این حوزه کاربرد دارد.

در کنار دوربین‌ها، برخی خودروسازان سیستم‌های کمک پارکینگ را نیز ارائه می‌کنند. این سیستم‌ها از طریق سنسورهایی که در ضربه‌گیر خودرو نصب شده‌اند، مواقعی که خودرو به یک جسم خارجی نزدیک می‌شود را شناسایی کرده و طریق بوق‌های ممتد اخطارهای لازم را به راننده ارسال می‌کنند. اما سیستم‌های پیشرفته‌تری با عنوان «اخطار ترافیک عبوری عقب» نیز وجود دارد که به شناسایی خودروهای عبوری از کنار وسیله نقلیه می‌پردازد و به‌صورت خودکار می‌تواند خودرو را متوقف کند و مانع از ایجاد تصادف شود.

استفاده از دوربین‌های دنده‌عقب شخص ثالث

مواردی که در بالا خواندید، قطعا مختص خودروسازان غیر ایرانی است و دوربین‌های دنده‌عقب تقرییا در هیچ خودروی تولید داخل قرار داده نمی‌شود و خریداران مجبوراند از بازار آزاد این وسایل را خریداری و روی خودرو خود نصب کنند. در موقع خرید دوربین‌های دنده‌عقب به اصالت، کیفیت و برند توجه لازم را داشته باشید و پس از نصب بلافاصله در موقعیت‌های گوناگون آن را چک کنید تا از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید.

قوانین دولت‌ها

اداره امنیت ترافیک بزرگراه‌های آمریکا قصد دارد استفاده از دوربین‌های دنده‌عقب در خودروها را اجباری کند، هرچند که این فرآیند بارها و بارها به تعویق افتاده است. اما در حال حاضر، بر اساس قوانین این آژانس، حداقل لنز برای دوربین‌های دنده‌عقب باید ۱۳۰ درجه باشد. البته این میزان تا ۱۸۰ درجه نیز قابل‌افزایش است. اما فارغ از میزان لنز دوربین، محل قرارگیری و تمیز بودن آن نیز حائز اهمیت است. ازآنجایی‌که این دوربین‌ها در خارج از خودرو نصب می‌شوند، هرگونه گردوغبار و آلودگی می‌تواند باعث مختل شدن دید شود.

هرچند که این سیستم‌ها می‌توانند به رانندگان در پارک کردن صحیح کمک کنند، اما قطعا نمی‌توانند جای توجه در رانندگی را بگیرند. این فناوری‌ها می‌تواند پارک کردن را آسان‌تر کنند، اما نمی‌توانند خودرو را برای شما برانند.

مقایسه سیستم دوربین دنده‌عقب کمپانی‌های مختلف

جنرال موتورز

گاهی ساده‌ترین راه‌حل‌ها می‌توانند بهترین باشند. شرکت جنرال موتورز، نمایشگر دوربین دید عقب را روی آینه و جایی که مستقیا در دید راننده باشد تعبیه کرده است. در این سیستم، آینه می‌تواند به‌سرعت به یک نمایشگر تبدیل شده و فرآیند عقب رفتن خودرو را به‌صورت زنده استریم کند. کاربرد چنین سیستمی قطعا از آینه‌های معمولی بهتر است و هیچ مورد اضافه‌ای در آن دیده نمی‌شود. سیستمی هوشمند و راحت. وب‌سایت digitaltrends این فناوری کمک پارک جنرال موتورز را به عنوان بهترین فناوری خودرویی سال ۲۰۱۷ معرفی کرده است.

نیسان

نیسان یکی از اولین شرکت‌های خودروساز در جهان بود که استفاده از دوربین‌های ۳۶۰ درجه در محصولاتش را آغاز کرد. درحالی‌که سایر خودروسازان نیز سیستم‌های مشابهی را ارائه می‌دهند، اما دوربین‌های دنده‌عقب را می‌توان حتی در خودروهای غیر لوکس نیسان نیز یافت. دوربین‌های دنده‌عقب عالی هستند، اما سیستمی که به راننده اجازه می‌دهد از طریق یک تصویر واحد و مجتمع شده از چندین دوربین، تمام فضای اطراف را مشاهده کند، می‌تواند عملیات پارک کردن را بیش‌ازپیش آسان کند.

سوبارو

سیستم‌های کمک‌راننده الکترونیکی تا قبل از معرفی فناوری EyeSight سوبارو فقط در خودروهای لوکس یافت می‌شدند، اما سوبارو پایه‌گذار استفاده از دوربین عقب در خودروهای معمولی شد. آخرین نسخه EyeSight به قابلیت ترمز خودکار معکوس مجهز است که در صورت تعلل راننده و تشخیص برخورد با اجسام می‌تواند به‌صورت خودکار عملیات ترمز گیری را انجام دهد. هرچند که برخی از خودروسازان نیز سیستم‌های ترمز اضطراری را در محصولات خود به کار می‌برند، اما این سیستم‌ها در دنده عقب گرفتن‌ها به‌اندازه دوربین و یا فناوری EyeSight سوبارو کاربرد ندارند.

فورد

کمپانی فورد به دلیل ساخت فناوری مرتبط با دوربین دنده‌عقب و خودروهایی که این سیستم روی آن‌ها نصب شده است، شایسته تقدیر است. وانت‌ها و تراک‌های قلچماق چندان میانه‌ای با فناوری ندارند، اما پارک کردن این غول‌ها، به‌خصوص درزمانی که کاروان و تریلر به دنبال آن‌هاست، می‌تواند یک چالش باشد.

در حال حاضر، تراک Super Duty از کمپانی فورد به بیش از ۷ دوربین مجهز شده است که یکی از این دوربین‌ها در پشت وسیله جاسازی می‌شود. با استفاده از این دوبین‌ها می‌توان دیدی ۳۶۰ درجه از جلو و عقب خودرو به دست آورد. همچنین اگر بخواهید یک کاروان یا تریلر را به فورد Super Duty متصل کنید، با استفاده از یک دوربین می‌توانید از راه دور این عملیات را تحت نظر بگیرید.